Succesvolle Voltooiing van Zuidasdok Project: Inschuiven Dakdelen voor Nieuwe Reizigerstunnel bij Station Amsterdam Zuid

Het Zuidasdok Project Bereikt Succesvolle Afsluiting met Inschuiven Dakdelen voor Nieuwe Reizigerstunnel

Het langverwachte moment is aangebroken: de voltooiing van het Zuidasdok project is een feit. Door het nauwkeurig inschuiven van twee immense dakdelen voor de nieuwe reizigerstunnel, de Brittenpassage genaamd, bij station Amsterdam Zuid, zijn de intensieve werkzaamheden van de afgelopen acht dagen met succes afgerond.

Uitdagende Weersomstandigheden

Van de in totaal zeven reusachtige dakdelen die nodig waren voor de extra reizigerstunnel, liggen er momenteel vijf op hun juiste plek. Het werk begon onder natte omstandigheden, waarbij het asfalt van de A10 laag voor laag werd verwijderd en over een afstand van 100 meter de dijk waarop de A10 zich bevindt, werd afgegraven. In voortzetting van het werk dat het vorige jaar werd uitgevoerd, werkten we samen met zo’n 200 collega’s per dag. Dit omvatte het plaatsen van glijbanen om de dakdelen soepel te kunnen verschuiven, bovenop de funderingsbuizen die het voorgaande jaar in de grond waren geplaatst. Ook werd het laatste restant van de oude Amstelveenboog verwijderd. Op deze manier werd zorgvuldig toegewerkt naar het precieze inschuifmoment van de dakdelen.

Inschuiven van de Dakdelen

Op 9 augustus was het moment daar en werden de dakdelen met een snelheid van ongeveer acht meter per uur naar hun definitieve positie geschoven. Door gebruik te maken van vier hydraulische vijzels werden de twee kolossale delen, elk ongeveer 33 meter lang, noordwaarts verplaatst naar hun positie onder de treinsporen en de A10 snelweg. Op 10 augustus werd met succes de belangrijkste taak van het achtdaagse afsluitingsproces van de A10 Zuid voltooid.

Heropening van Weg en Spoor

In de laatste dagen werden de laatste voorbereidingen getroffen voor de heropening van de treinsporen en de A10 Zuid snelweg. Speciale voegen werden in het asfalt aangebracht om de krimp en uitzetting van het asfalt op te vangen. Met groot gezamenlijk inzet werd het treinperron opnieuw opgebouwd. Zo kon op maandagochtend het auto- en treinverkeer weer normaal worden hervat.

Treinperron Uitgebreid

Om de groeiende groep reizigers veilig en comfortabel over te laten stappen, is het treinperron eveneens uitgebreid. Station Amsterdam Zuid verwerkt momenteel al meer dan 80.000 reizigers per dag. Met de komst van de Noord/Zuidlijn in 2018 en de verwachte groei van het treinverkeer op het Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad traject, zal dit aantal naar verwachting zelfs verviervoudigen tot 250.000 reizigers per dag in 2030. Om voldoende ruimte te creëren voor deze toename, is ook een lichte bocht in de A10 snelweg geïntegreerd.

Toekomstige Werkzaamheden

Hoewel vijf van de zeven dakdelen al op hun juiste plek liggen, is het werk nog niet volledig voltooid. Het uitgraven van de Brittenpassage onder de resterende dakdelen zal doorgaan. Deze laatste dakdelen zullen op een later tijdstip worden ingeschoven. De uiteindelijke oplevering van de Brittenpassage staat gepland voor uiterlijk 2027.

Mensen die interesse hebben om in het spoorwezen te werken, kunnen vacatures zoeken op spoorwerkers.nl. Voor bedrijven actief in de spoorsector is het mogelijk om vacatures te plaatsen op deze website.

Categorieën

Spoorwerkers.nl is een gespecialiseerde vacaturebank voor de spoorwegbranche. Wij bieden werkgevers en recruiters werkzaam in de spoorwegsector een toegankelijke en betaalbare manier om de juiste mensen te vinden voor hun banen, en wij helpen werkzoekenden bij het vinden van banen en werkgevers.

Contact

Spoorwerkers.nl

Onderdeel van 038Websolutions

KvK 74754386

contact